Musikgenren Silikon

Mitt musikintresse är stort och relativt konstigt fördelat inom vissa speciella genrer. Sleazerock, westcoast hiphop samt snabba afrikanske trummor, bara för att nämna några kategorier. En kategori som jag håller kär är silikon-soul. För er noviser kan jag förklara att det är artister som kommer ifrån en dokusåpa, ett utvik eller liknande aktiviteter som innehåller en vit backdrop, en manlig, sprallig och något sliskig fotograf samt ett par silikoninlägg. Jag antar att man vanligtvis utgår från en bra sång och låter sedan musiken föra artisten fram mot europaturnéer. I det här fallet låter skivbolagen artisten spela in mjuka musikvideos, använda omslag som i värsta fall kan funka som runkmaterial m.m.

I Sverige har vi storheter som Systrarna Graaf och Victoria Silvstedt. Graaf's "You Got What I Want" öppnade upp en ny sorts musikupplevelse för mig. Med enkla texter och ett sound skapat av en överviktig medelålders man med bajskägg, som med alla förhoppningar hoppas få trycka någon som liknar artisterna på releasefesten. Silvstedt gjorde ett tappert försök med "Hello Hey" och "Rocksteady Love", för övrigt en låt jag diggade hårt under 1999.

Nedan följer mina två favoritlåtar i kategorin, silikon-soul eller sillis som det kallas kortfattat.

Hannah & Magdalena Graaf - "You got what I want"


Victoria Silvstedt - "Rocksteady Love"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0