Mastodont

Jag är en sucker för mastodontproduktioner. När man har smällt på, brassat järnet!

November Rain, låten som fick en hel generation att gunga i takt är en av de mastodontproduktioner som jag hissar. Originallåten var 25 minuter lång, bara där ser man det genialiska i låten. 25 minuter, det är en mindre livstid. Det är längre än det genomsnittliga samlaget i Sverige. Det är kort sagt jävligt lång tid. På grund av yttre omständigheter (speltid i radio, på mtv etc) redigerades låten till 8:59 minuter. Ibland spelas även en version på 6 minuter anpassad för radio.

Med sin 8:59 minuter långa version är det den längsta Top 10-hiten någonsin och innehåller det längsta gitarrsolot i Top 10 historia. Kuriosa för alla gitarrsolo-onanister där ute så spelade Slash två gitarrsolon i låten, något som ger honom rekordet för längsta gitarrsolo i en Top 10-hit i USA.

För att ge lite ryggrad till inlägget så är November Rain med på albumet Use Your Illusion från 1991 och utkom 1992 på singel. Videon kom även den 1992, och är en av de mest önskade musikvideos på MTV. Videon var även den en, mastodontproduktion. Med hög rotation på musikkanalerna sattes en hel del tonårshjärtan i brand. Speciellt mitt, när Slash kör sitt solo mitt i öknen, med grym kamera manövrering av helikopterteamet.

Stephanie Seymour spelar bruden i detta sleazerock-drama. På den tiden även Axl Rose's privata flickvän och med ett stundande bröllop. Ser ni kopplingen? Stephanie Seymour och Axl Rose bröt kort efter inspelningen. Videproduktionen kostade 1.5 USD, mastodont.

För att ge tyngd åt texten kör jag videon på repeat. Och tillslut faller en liten ensam tår ned på mitt blanka skrivbord. Det är bara så vackert. Så rent. När Slash drar igång första solot reser sig det bleka håret på mina armar och ja, det är bara så vackert.

Guns N´ Roses - November Rain

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0